Zogenaamd "Kathedraal van het N.", genoemd naar St.-Laurentius, waarvoor men in Hamont op bedevaart kwam voor brandwonden, huidziekten, puistachtige ontstekingen, wild vuur of laurentiusvuur. De huidige kerk werd gebouwd in 1903-04 n.o.v. architecten J.Cuypers (1861-1949), (Roermond), zoon van de beroemde P.J.H. Cuypers, en J. Stuyt (Amsterdam). Aanvankelijk waren ook andere prominente architecten in de running, nl. M. Christiaans (Tongeren), J. Gilson (Brussel), J.A. Jorna (Roermond) en A. Geens (Gent/Tienen).De huidige kerk had minstens twee voorlopers. Over de Romaanse, in 1437 afgebroken, waarschijnlijk wegens te klein of bouwvallig, is verder niets geweten. De stenen Romaanse kerktoren, die met latere aanpassingen tot in 1851 bleef bestaan, doet vermoeden dat ook het schip van steen was. Omwille van zijn massieve bouw werd de toren door de bevolking gebruikt als schuilplaats bij eventuele belegeringen. Ook de oorsprong van de gotische kerk, gebouwd in XV A, is zeer onduidelijk. In 1445, wijding van de altaarsteen van St.-Laurentius. In 1654, grote schade. In 1677, afbraak van het altaar van het H. Kruis. In 1726 werd toelating verleend om ten Z. van het koor een sacristie te bouwen. Van ca. 1730 dateert de oudste betrouwbare afbeelding van de gotische kerk door Remacle Le Loup. Men ziet de N.-zijde in een wat vertekend perspectief. Het bedehuis had een voorstaande W.-toren met ingesnoerde naaldspits, een schip met lagere N.-transeptarm, een eveneens lager koor met N.-aanbouwsel onder lessenaarsdak en een driezijdige sluiting. In 1819, afbraak van het oude schoolgebouw op het kerkhof ten N. van de kerk. In 1820, omvorming van de kerkingang onder de toren tot kapel ter ere van het H. Kruis en het H. Hart. In de Atlas van de Buurtwegen (1845) is het ommuurde kerkhof duidelijk weergegeven. Van rond 1850-52 dateert de heden verloren tekening van de vervallen kerk door Jacques Rijcken (Hamont), gezien vanuit het Z.: niet hoge mergelstenen toren, blijkbaar in twee bouwfasen opgetrokken, een quasi blind Romaans onderste gedeelte en het bovenste deel opgericht of minstens verbouwd in gotische stijl, met een Christus aan het kruis onder afdakje; een schip van drie trav. met Z.-portaal; een nauwelijks uitspringend transept en een smal en relatief lang koor. In 1850-53, afbraak en heropbouw van de bouwvallige toren en vergroting van de gotische kerk met twee zijbeuken ingedeeld in vijf trav., waarvan één tegen de toren kwam aan te liggen, cf. oude prentbriefkaart vanuit het Z.W. van ca. 1900. Lambert Jaminé (1800-71), (Hasselt), provinciaal onderarchitect, stelde de bouwplannen op. Deken Ch. Reyners (1879-1900), aanhanger van verdere vergroting, deed in juli 1897 volgend voorstel: koor en sacristieën afbreken om de kerk aan die zijde te kunnen verruimen. Omdat de leden van het kerkbestuur twijfelden aan de degelijkheid van de heropbouwwerken aan de toren, hetgeen later bewaarheid werd, verwierp men het voorstel tot vergroting en opteerde men voor de bouw van een volledig nieuwe kerk. Het was aanvankelijk de bedoeling het nieuwe bedehuis op te richten aan de O.-zijde van de markt. De kerk diende echter noodgedwongen gebouwd op de plaats van de oude kerk en het aanpalende kerkhof. Het plan van de architecten J. Cuypers en J. Stuyt moest uit plaatsgebrek drastisch worden veranderd. Zo werd het kerkgebouw in de lengte-as met 13 m ingekort (plannen van 1901). In 1902-04, onder pastoor-deken Pieter Dols, afbraak van de gotische kerk en vervanging door de huidige neogotische (fig. 13, 14). In de periode van juli tot oktober 1902, oprichting van een noodkerk voor de pastorie. Op 18 juni 1903, eerstesteenlegging door oud-deken Ch. Reyners. Vanaf 1903, schenkingen voor het mobilair door de teutenfamilies, vooral de familie Simons. Op 18 oktober 1904, consecratie van de nog onvoltooide kerk door Mgr. M. Rutten. Datzelfde jaar, ophangen van het Angelus- of St.-Jozefsklokje van Michiels (Doornik). In 1906 gebeurde hetzelfde met de sinds 17 september 1943 verdwenen St.-Laurentiusklok van Gonthier (Mechelen). In 1919-20, grote herstellingen aan de vensterramen, uitgevoerd door Steyaert (Schaarbeek), n.a.v. de treinontploffing van november 1918. In 1924, aanbrengen van tien glasramen door Osterrath (Luik). Op 17 september 1943, weghalen van de St.-Laurentius- en St.-Jozefsklok. In 1946-47, vernieuwing van dak van kerk en toren, wegens oorlogsschade en slijtage. Op 1 mei 1947, terugbrengen van het St.-Jozefsklokje vanuit Schakkebroek. De St.-Laurentiusklok werd nooit teruggevonden en werd waarschijnlijk hersmolten. In 1950, herstellingen aan de glasramen van Osterrath. In 1953, nieuwe St.-Laurentiusklok, klokkestoelen, electrificatie van uurwerk en gelui door Horocantus (Lokeren). In 1979, aankoop van een eikenhouten dienstaltaar en lezenaar n.o.v. architect Tamsyn (Brugge). In 1983, dakwerken. In 1984, aanbrengen van voorzetramen. In 1996-2000, restauratiewerken n.o.v. architect A. Rijcken (Hamont-Achel): gevelwerken, herstel van bedaking en dakgoten. Voorts kwamen er beveiligingswerken tegen inbraak in 1996-97, o.m. inrichting van de doopkapel n.o.v. architectenbureau Boeckx & Rijcken (Hamont-Achel), in samenwerking met de dienst Monumenten & Landschappen. Georiënteerd neogotisch bedehuis, door een aantal bomen o.m. linden omgeven. Het Kerkplein rond de kerk ligt op de plaats van het vroegere kerkhof. De aanleg dateert uit 1979-80.De plattegrond beschrijft een driebeukig schip van vier trav. met grotendeels ingebouwde vierkante Z.W.-toren, een transept met armen van twee trav., een rond traptorentje tegen de Z.O.-hoek van de r.transeptarm, een koor van drie rechte trav. met vijfzijdige sluiting, twee zijkoren met driezijdige sluiting, een doopkapel met trapezoïdale sluiting tegen de N.-gevel van de middenbeuk en twee rechth. sacristieën aan weerszijden van de zijkoren, de N.O- fungerend als hulpsacristie. Wegens plaatsgebrek is het koor sterk ingekort (fig. 15).Baksteenbouw met rechth. betraliede keldergaten, doorgaans aflijnende getrapte baksteenfriezen en overhoekse muizentanden, alsook alternerend metselverband in de puntgeveltoppen. Honderdduizend bakstenen kwamen uit Rijkevorsel. Gebruik van felrode baksteen voor voorgeveltop en deels voor uurwerken van toren. Gele tegels voor centraal kruis in voorgeveltop, omgeven door drie kleinere kruisen van veelkleurige decoratieve tegels; deels groene tegels voor uurwerken en puntgeveltop van W.-portaal. Gebruik van hardsteen voor trappen, water- en deklijsten, lekdrempels, afzaat van torensokkel, middenstijlen van sacristievensters, afwerking van schouderstukken van Z.- en W.-portaal, afwerking van versneden steunberen en puntgeveltop van Z.-portaal; recente hardsteen voor plint van voorgevel en toren. Gebruik van zandsteen voor hoekblokken, van geprofileerde accoladebogen voorziene lateien van sacristievensters en -deuren. Leien bedaking met smeedijzeren bekroningen o.m. kruisen, bestaande uit zadeldaken met dakkappelletjes boven middenbeuk, transept, koor en Z.O.-sacristie, lessenaarsdak boven N.-zijbeuk, haakse zadeldaken boven Z.-zijbeuk, veelal schilddaken boven de tegen het transept aanleunende elementen, naaldspitsen boven de drie geledingen tellende en van getoogde en rondbogige venstertjes voorziene Z.O.-traptoren en boven het zeszijdige dakruitertje van de kruising, polygonaal dak boven doopkapel en tentdaken boven sluiting van nevenkoren. Typisch voor de Cuypers-architectuur is het accentueren van de bouwmaterialen.Hoge, slanke toren van vier geledingen onder ingesnoerde naaldspits (leien) met dakkapelletjes, bovenaan voorzien van een lantaarn met omloop, een kroon en een bol met bekronend smeedijzeren kruis waarop een windhaan, op de hoeken geflankeerd door vier spietorentjes, oprijzend vanaf de tweede geleding en voorzien van tentdaken met smeedijzeren bekroning. De eerste geleding telt zes lichtgleuven ten W. Ten Z., in een puntgevel ingeschreven spitsboogportaal met geprofileerde omlijsting, bewaard houtwerk en ijzerbeslag van de rechth. vleugeldeur, waarboven beschilderde inscriptie in gothisch schrift: ECCLESIA ALTISSIMO DICATA (kerk, toegewijd aan de Allerhoogste), waarboven op zijn beurt een drielicht met spitsbogig maaswerk in het boogveld; top van puntgevel met bronzen reliëf met voorstelling van H. Hart (1934), w.o. inscriptie: HAMONT/AAN HET/H. HART VAN JEZUS, en bekronend kruis. De tweede geleding heeft aan elke zijde twee gekoppelde slanke spitsbogige spaarvelden met geprofileerde omlijstingen, waarin analoge lichtgleuven als bij de eerste geleding. De derde geleding telt aan elke zijde twee gekoppelde spitsbogige galmgaten in dito omlijstingen. De vierde wordt aan elke zijde gemarkeerd door een centraal uurwerk, ten O. en ten N. voorzien van plaatwerk. Aan elke zijde vier spitsbogige, van dito venstertjes voorziene spaarnissen in de flankerende spietorentjes, waarboven alternerend metselverband. Voorgevel met spitsboogportaal, analoge vleugeldeur en bekronend getoogd venster in geveltop. Schip, transeptarmen en koren zijn voorzien van spitsboogvensters in geprofileerde omlijstingen, o.m. drielichten in voorgevel en transeptsluitingen, van elkaar gescheiden door ritmerende versneden steunberen, overhoeks bij koren, doopkapel en de ten W. van het transept aanleunende volumes; recente voorzetramen ter beveiliging. Toppen van zijpuntgevels van transept met drie klimmende gekoppelde spitsbogige spaarvelden waarin lichtgleuven. Toppen van puntgevels van Z.-zijbeuk met analoge lichtgleuven. Sacristieën met veelal gekoppelde rechth. vensters en bewaard houtwerk met glas-in-lood. Eveneens behouden deuren met ijzerbeslag bij sacristieën en traptoren (18). Sober doch imposant, grotendeels bepleisterd en beschilderd, polychroom interieur. Basilicale opstand. De brede middenbeuk en de smalle zijbeuken zijn gescheiden door een geprofileerde spitsboogarcade van alternerend rode baksteen en zandsteen, waarboven een veelkleurige florale omlijsting, gedragen door zandstenen zuilen met bladwerkkapiteel en hardstenen basement. Overkluizing d.m.v. bakstenen kruisribgewelven met veelkleurige ribben tussen spitsbogige gordelbogen, uitlopend op zandstenen pilasters met aanleunende, van kapiteeltjes met bladwerk en monsterkoppen voorziene colonnetten.Geprofileerde zandstenen pilasters met hardstenen basement vangen de analoge gewelven van de zijbeuken op. Gelijkaardige overkluizing van het transept, boven de kruising gedragen door zandstenen bundelpijlers met bladwerkkapitelen. Straalgewelven boven koorsluitingen en doopkapel, bij centrale koorsluiting uitlopend op geel geschilderde colonnetten met bladwerkkapiteeltjes. Tegels met florale motieven versieren de muren van zijbeuken en transept. Beschilderde decoratieve friezen zijn aangebracht onder de zandstenen lijst tussen beide geledingen van de opstand (19). Mobilair: Afkomstig uit de oude kerk: schilderijen met voorstelling van de liefdadigheid van St.-Elisabeth (?) door Fr. Bernadini (XVIII) met een in memoriam voor Agnes Hermans († 1798) weduwe van G. Lemmens, de liefdadigheid van St.-Martinus (?) vermoedelijk door dezelfde schilder (XVIII) met een in memoriam voor Johanna Margaretha Simons († 1820); belangrijke neogotisch gepolychromeerde houten beelden, nl. Sedes Sapientiae (Maasland, begin XIV?) begin XX gerestaureerd door het atelier Cuypers (Roermond) en voorzien van een stralenkrans, Piëta (Brabant, Luik (?), ca. 1500-20), St.-Laurentius (Limburg, 1490-1510), St.-Brigitta van Kildare (Limburg, Meester van de H. Rochus van Hamont, 1520-25), St.-Rochus van Montpellier (Limburg, Meester van de H. Rochus van Hamont, 1520-30), St.-Anna-ten-Drieën (Limburg, ca. 1520); witbeschilderde houten beelden: St.-Laurentius (Limburg, navolger van de Meester van Oostham, 1535-40), St.-Nepomucenus en St.-Laurentius (eind XVII-begin XVIII); recent beschilderd houten beeld van St.-Jozef (XVII B-XVIII); gepolychromeerd houten missiekruis ( Calvariekruis?) boven het koor; dito St.-Job door Jacob Kenis (1867); dito St. Gerardus Majella, in 1879 besteld in het atelier Sens (Gent); dito beelden van het atelier Van Wint-De Boeck (Antwerpen): St.-Jozef en St.-Franciscus (1894); dito beelden van het atelier Fl. De Vriendt: H. Hart van Jezus (1877) en H. Hart van Maria (1878); neogotisch houten St.-Anna-altaar uit midden XIX; dito St.-Laurentiusaltaar (midden XIX), hersteld door het atelier Cuypers (Roermond); eiken preekstoel (1859) door Parras (Weert, Nederland), met voorstellingen van de vier evangelisten met hun symbolen, in 1952 door J. Mertens (Hamont) gerestaureerd en voorzien van een nieuwe rechte trap; twee neogotische eiken biechtstoelen door het Nederlandse atelier Van Haeff (1853), besteld ter gelegenheid van de restauratie en vergroting van de kerk in 1851-53; twee dito biechtstoelen, waarvan één enkel met bewaard voorfront; doopvont van onbekende herkomst, met marmeren voet en koperen deksel (begin XIX?).Voor de nieuwe kerk: Schilderijen van P.J. Rijcken (Hamont) met de voorstelling van de Opdracht van Maria, O.-L.-Vrouw en Kind in stralenkrans, de Geboorte van Maria, Anna en Joachim, de Maria-Boodschap (1908 en 1913) en de H. Veronica (1905); veertien kruiswegstaties (1912-13) in neogotische lijsten door het atelier Cuypers (Roermond); schilderijen met voorstellingen van het offer van Isaak, de eerste pascha-viering, de ontmoeting van Abraham met Melchisedek en het mannawonder in de woestijn; vier muurschilderingen met voorstellingen van de gelukzalige Juliana van Cornillon, de gelukzalige pater Pet. Jul. Eymard, de Sleuteloverdracht tussen de HH. Maternus en Servatius, alsook Jezus in de tempel tussen de HH. Lambertus en Hubertus, waarvan twee door het genoemde atelier. Twee neogotische gepolychromeerde houten engelfiguren (ca. 1904). Beelden door het atelier Cuypers (Roermond): gepolychromeerde houten St.-Antonius, in 1905 geschonken, H. Familie van gepolychromeerde Franse steen (1913). Mobilair n.o.v. architect J. Cuypers en uitgevoerd door het atelier P. Roemaat (Leuven): hoogaltaar van 1904-10 van witsteen voorzien van marmeren zuilen en met weergave van het Lam Gods, gepolychromeerd eiken retabel met voorstellingen van Kruisiging, Laatste Avondmaal, Christus op de berg Tabor en de Geboorte van Christus met bezoek van de herders, middenstuk van retabel van witsteen en tabernakeldeur van verguld en verzilverd koper door C. Esser (Weert, 1906); N.-zijaltaar van O.-L.-Vrouw van gepolychromeerde witsteen (1906) met dito retabel met centraal Mariabeeld en voorstellingen van het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth en de Maria-boodschap (ontwerp van 1903); Z.-zijaltaar van St.-Jozef van gepolychromeerde witsteen (1906, ontwerp van 1903), met tabernakel (1908) en voorstellingen van de Dood van St.-Jozef en de H. Familie, alsook centraal beeld van de H.; communiebank bestaande uit twee helften van witsteen (1906, ontwerp van 1903), oorspronkelijk verbonden door een smeedijzeren hek en met voorstellingen van herten die aan een bron drinken, de voetwassing en Jezus met zijn apostelen in gespek met de honderdman. Eiken banken van ca. 1904 door Swillens (Etterbeek); vijf neogotische eiken bidstoelen met drie bijhorende dito stoelen; neogotische eiken credenstafel; dragende constructie en balustrade van de orgeltribune van de Achelse beeldhouwer Thomas Watson (ca. 1903); orgel in 1910 gebouwd door de firma Gebroeders Vermeulen (Weert), in 1954 en in 1990 door dezelfde firma volledig gereviseerd, ter vervanging van drie vorige orgels: het eerste van 1804, afkomstig uit een Tiens klooster, het tweede van 1841 door Jean Joseph Delhaye (Antwerpen), in 1877-78 grondig vernieuwd door P.J. Vermeulen, en het derde van 1907 door de firma Vermeulen (Weert) dat verkocht werd aan de parochiekerk De Goede Herder van Mol-Ezaart; smeedijzeren afsluithek van doopkapel door het atelier H.L. Van Boeckel (Lier, 1941); twee grote kandelaars (1941) bij het hoofdaltaar, door hetzelfde atelier. Neogotische figuratieve glasramen van hoofdkoor, nevenkoren en doopkapel, l.g. met doopthema, door G. Ladon (Gent), die van het hoofdkoor n.o.v. architect J. Cuypers, resp. geplaatst in 1907, 1911 en 1919; overige figuratieve glasramen in de zijbeuken door atelier Osterrath (Tilff bij Luik, 1918-24); decoratieve glasramen o.m. met art-nouveau-inslag. De vijf koorramen stellen voor: 1º) H. Henricus, keizer van het Duitse Rijk, profeet Habakuk, de geboorte van Christus, profeet Osias, Jezus die de kinderen tot zich laat komen, profeet Sofonias, de opwekking van Lazarus en een leeuwenkop, symbool van evangelist Markus; 2º) H. Teresia van Avila, profeet Jeremias, het kind Jezus in de tempel, de man Job, de bruiloft te Kana, profeet Joël, de verheerlijking van Jezus op de berg Tabor en een adelaar, symbool van evangelist Johannes; 3º) bisschop Augustinus, profeet Zacharias, Christus met remonstrans r. omringd van een gezin en l. van een gevangene met kettingen geboeid en een jongeman met een kruis, profeet Amos, de kruisigig van Christus, profeet Baruk, de H. Drievuldigheid en het symbool van de Drieenheid; 4º) ridderfiguur, profeet Jonas, het Laatste Avondmaal, profeet Abdias, de Verrijzenis des Heren, Koning Salomon, de Nederdaling van de H. Geest en een jongeling, symbool van evangelist Matteüs; 5º) een vrouw die een korf bloemen draagt, Koning David spelend op zijn harp, de ontmoeting van Jezus met Zacheüs, Christus met enkele apostelen, profeet Daniël, de Hemelvaart van Jezus en een ossekop, symbool van evangelist Lukas. Arduinen gedenkplaat voor de Hamontse gesneuvelden uit W.O. I in de r.zijbeuk. Vier klokken: Jezus- en Mariaklok door Willem en Gaspar Moer (1902), St.-Laurentiusklok door Jozef Gonthier (Mechelen, 1905), waarschijnlijk hersmolten en op 15 oktober 1953 vervangen door een nieuwe klok, gegoten door de firma Horocantus (Lokeren), en tenslotte de St.-Jozefsklok door Marcel Michiels (Doornik, 1903).Boven het Z.-portaal, beeld van het H. Hart van ca. 1934. Verderop aan de Z.-kant van de kerk, zandstenen beeld van St.-Laurentius (1908) op hardstenen sokkel en onder dito baldakijn, door het atelier Cuypers (Roermond).Aan de N.- en O.-zijde van de kerk, hardstenen grafkruisen, sommige met doodshoofd, Christusmonogram en/of Christus aan het kruis, van: Derick Seliger (?), († 1612), Aert Vervort, echtgenote Hylke Hermans († 1636) en hun zoon Ian Vervort († 1636), Iohan Claes († 1661) en echtgenote Maria Hermans († 1631), Yan Wouters († 1665) en echtgenote Yen Laenen († 1649), Maria Roestens († 1667), Ioannes Roestens († 1669), Petronella Baertels († 1702), echtgenote van Hendrik Smulders, Mathias Thys († 1719), Ioannes Thys († 1724), Peter Sanders († 1732), en één met onleesbaar opschrift voorzien van jaartal 1620; hardstenen gedenkkruis met inscriptie: BID VOOR DE ZIELERUST VAN/EERW. MOEDER FÉLICITÉ/STICHTERES V.H. URSULINENKLOOSTER/TE HAMONT. OVERL. ALDAAR 1880/EN VOOR ALLE RELIGIEUZEN URSULINEN/HIER BEGRAVEN; hardstenen grafsteen van Petronella Spaes, echtgenote Ballings († 1827), vader Theo Spaes, moeder M.C. Loukens, oom eerwaarde heer A. Loukens en broer Michiel Spaes, met kruis tussen twee sterren, zandloper en doodshoofd; door vier door zware smeedijzeren schakels met elkaar verbonden, achthoekige hardstenen zuiltjes omgeven, hardstenen grafmonument van Antonius Mathysen, dokter in de genees- en heelkunde en uitvinder van het gipsverband (1805-78).
Pauwels D. 2005: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Maaseik, Kanton Neerpelt, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 19N2, Brussel - Turnhout.
Source:
Real Estate Inventory
Property type | Flat |
Coordinates | 51°15'6.3"N 5°32' 47"E |
Building orientation | North |
Building placement | Detached |
Flood-prone area | Not in flood-prone area |
P-Score | A: No flooding modeled |
G-Score | A: No flooding modeled |
Get an accurate market valuation and full report for the property at Kerkstraat 1, Hamont - Stad, Hamont (3930).
Get the Estimate ReportThis property has a good mobility score, based on the distance to nearby amenities.
Buildings within 100m | 11 |
Buildings within 500m | 246 |
Distance from street | 4m |
Open view | No |
The Realo Estimate is the estimate of the market price of a property. A sale/rent estimate for Kerkstraat 1, 3930 Hamont, Hamont-Achel is available now.
Value your property instantly using Realo’s market-leading Automated Valuation Model. Each report includes local market trends, plus a valuation range and nearby recent sales. Order online and your report will be ready immediately for download.
Get the Estimate Report