De grote villa is gelegen op de hoek van de Oswald Ponettestraat met de Mérodestraat. De villa in neorégencestijl met art-deco-interieur wordt omgeven door een omheinde en omhaagde beboomde tuin, en werd volgens bouwplannen gebouwd in opdracht van handelaar A. De Meestere, naar ontwerp van architect M. Tock van 1924 voor de woning, van 1925 voor het hek aan de Mérodestraat, van 1929 voor de rotonde rechts in de tuin en van 1930 voor de omheining met gesculpteerde pijlertjes en gesmeed ijzeren hekken.
Historiek
De grote villa met uitzicht van een Frans geïnspireerd kasteeltje in neorégencestijl is ingeplant
op de hoek van de Oswald Ponettestraat met de Mérodestraat in een omheinde en omhaagde
beboomde tuin. Volgens de bewaarde bouwplannen gebouwd als "Chateau de Mr. A.
Demeestere", en gedateerd en gesigneerd: "Bruxelles, le 6 mars 1924, l’ architecte Marcel Tock".
In 1925 werden plannen ingediend voor het hekwerk aan de Mérodestraat, in 1929 voor de
rotonde rechts in de tuin en in 1930 voor de omheining met gesculpteerde pijlertjes en gesmeed
ijzeren hekken. Eén pijler links van het toegangshek is onderaan gesigneerd: "Marcel Tock/
architecte, Tournai". Ook de woning is op een hoeksteen gesigneerd en gedateerd: "Marcel Tock/
Architecte / 1925-1926".
De bouwheer Auguste Demeestere was handelaar in garen en vertegenwoordiger van de "Soierie
d’Obourg". Zijn vader was handelsreiziger in textiel, zijn moeder was van Franse origine. Zijn
nieuwe woning kreeg in Ronse de naam "Chateau de la soie".
De uitzonderlijke stijl en de decoratieve uitwerking zijn zeker het resultaat van een intense
samenwerking van de architect en de bouwheer uit de nieuwe gefortuneerde industrie- en
handelselite van Ronse.
Uitzonderlijk is dat zowel het hekwerk met pijlers en smeedwerk als alle decoratieve elementen
van de rotonde en de villa aan het exterieur en het interieur bestaan uit het hulstmotief met zijn
typische stekelige bladeren en bessen, mogelijk gebruikt omwille van zijn beschermende waarde,
geluksbrenger en de symboliek, namelijk liefde en hoop.
Over de uitvoerders is weinig gekend. De geschilderde fries in de eetkamer is gesigneerd
"Fernand Gaudfroy", een kunstschilder uit Doornik, en volgens de vroegere eigenaars was het
beeldhouwwerk van de hekpijlers het werk van J. De Bo waarover geen verdere informatie. Het kunstig smeedwerk is niet gesigneerd maar is mogelijk het werk van Aug. Dufour, die voor architect Tock en bouwheer Demeestere de gesmeed ijzeren deur van de woningen in
de Jan van Nassaustraat 66-68 vervaardigde.
Beschrijving
Villa
De achterin gelegen ruime villa op U-vormige plattegrond telt zeven traveeën en twee
bouwlagen boven de kelderverdieping, en wordt afgedekt door een leien mansardedak
onderbroken door telkens een natuurstenen dakkapel boven de zijrisalieten en een houten
dakvenstertje in de middentravee. De onderbroken houten kroonlijst rust op een gesculpteerde
daklijst met hulstmotief; ook de vleugelstukken van de dakkapellen zijn gedecoreerd met
hetzelfde motief.
De villa is opgetrokken uit oranjerode baksteen met rijkelijke verwerking van Euvillesteen voor
de plint, vensteromlijstingen, hoekkettingen, aflijnende daklijst en uitgewerkt inkomportaal met
zuilen, gesculpteerde fries en bekronend balkon wat het geheel een fraai bichroom kleureneffect
geeft. De natuursteen is hier constructief toegepast en kenmerkend voor de neorégencestijl. Ook
het mansardedak is typisch voor deze stijlrichting en bezorgde extra ruimte in de woning.
Rondbogige benedenvensters ritmeren de benedenverdieping, zij behielden de originele houten
schuiframen of guillotinevensters en glas met geslepen randen en beschermende rolluiken. De
rechthoekige deurvensters op de bovenverdieping hebben afgeronde bovenhoeken en zijn gevat
in rondboognissen voorzien van fraaie gesmeed ijzeren balkons op consoles. Hetzelfde
hulstbladmotief vinden we op de gesculpteerde natuurstenen consoles en in het smeedwerk. Ook
de keldervensters zijn gevat in getoogde nissen en voorzien van gesmeed ijzeren traliewerk met
hulstbladmotief, geaccentueerd door een goudschildering.
De centrale toegang wordt gemarkeerd door een gebogen portiek met twee Dorische zuilen en
halfzuilen voorafgegaan door een brede gebogen trap met zes treden. De zwikken tussen de
booglijst en het bekronend balkon is rijkelijk gedecoreerd met hulstbladmotieven, het bekronend
balkon is geajoureerd met gesmeed ijzeren panelen. Ook de centrale toegangsdeur in ijzer en
gestructureerd glas is voorzien van gekruld ijzer met dezelfde gesmeed ijzeren hulstmotieven en
de vensters links en rechts hebben een gelijkaardig traliewerk.
Tegen de linker zijgevel sluit een terugwijkende aanbouw van twee traveeën onder plat dak aan.
Een leuning met ingewerkte gesmeed ijzeren panelen lijnt het dakterras af. Een rondboogdeur
voorafgegaan door een brede trap tussen natuurstenen leuningen met gesculpteerde bekroning
geeft in de zijgevel toegang tot het oorspronkelijke bureau van de handelszaak Demeestere. De
dubbele houten paneeldeur behoudt de originele koperen ornamentaal uitgewerkte handgrepen
en sleutelplaten.
De sobere achtergevel telt drie bouwlagen waaronder de zichtbare kelderverdieping met onder
meer drie steekboogpoorten voor de garage. De vensters zijn rondboogvormig in het bureau en
de zijtraveeën en rechthoekig in de middentraveeën.
Interieur
In tegenstelling tot het exterieur in een eerder traditionalistische neorégencestijl wordt het
interieur gekenmerkt door de art deco. Het streven naar het creëren van een ensemble, hier
onder meer gerealiseerd door hetzelfde hulstmotief in alle decoratie te gebruiken, is één van de
belangrijkste kenmerken van deze stijl. Vooral de kleurrijke glas-in-loodpanelen met gestileerd
hulstmotief in de talrijke deuren, de lichtkoepel op de bovenverdieping en raamschermen in het
bureau, de houten lambriseringen en parketvloeren in geraffineerde warme houtsoorten en de
marmeren lambriseringen met ingewerkte metalen reliëfplaten met hetzelfde hulstmotief in de
inkomhal getuigen van de art-decostijl.
De villa was vooruitstrevend met veel aandacht voor comfort en woongenot en voorzien van alle
nieuwe accommodaties zoals binnen WC, badkamer, centrale verwarming en garages. De heer
Demeestere was naar verluidt één van de eerste bezitters van een auto in Ronse. De keuken
heeft een volwaardige plaats op de begane grond. De onderbouw omvat de garages, stookplaats,
washuis, berging en opslagplaats van de zaak.
De ruime en goed verlichte centrale inkomhal met trappenhuis achteraan heeft een belangrijke
onthaalfunctie en imponeert door zijn wit- en zwartgevlamde vloer in Belgisch marmeren met
centraal rond bassin, mogelijk vroeger een fontein, met er omheen uitstralende witmarmeren
vloerplaten, zijn kleurrijke marmeren lambrisering en de talrijke dubbele deuren met kleurrijk
glas in lood die erop uitzien. De monumentale houten bordestrap zet aan met vier brede
afgeronde treden in dezelfde wit- en zwartgevlamde marmer; dezelfde bronzen reliëfplaatjes van
de lambrisering zijn verwerkt in de trappalen beneden en boven.
Het stucplafond is afgezoomd door geprofileerde lijsten en een bladfries en in de hoeken
voorzien van lusterrozetten met identiek lijstwerk en bewaarde art-decolampen in gekleurd glas
en ijzer.
Rondom dit centrale circulatiepunt zijn de verschillende woonvertrekken gegroepeerd. De
eetkamer links heeft een hoge tweekleurige houten lambrisering met panelen, een aflijnende
boord met diamantkoppen en erboven een beschilderde fries met hulstplukkende puttifiguurtjes,
gesigneerd "Fd Gaudfroy, 1926" gevat tussen twee geschilderde friezen met hulstranken en
banderollen. In de marmeren schouwmantel is een bronzen hulstpaneel ingewerkt, in de houten
boezem die meegaat met de lambrisering zit een spiegel. Ook de radiatorbeschermers en de
parketvloer zijn in dezelfde precieuze houtsoorten uitgevoerd. De schuiframen zijn voorzien van
koperen handvatjes versierd met hulstbessen. Het plafond is afgewerkt met geprofileerde
stuclijsten en in het midden voorzien van een lusterrozet in art-decostijl met ingewerkte lampen.
De rechter salons zijn gedecoreerd in neoclassicistische stijl met voornamelijk neo-Lodewijk XVI-elementen.
De twee dooreenlopende plaatsen met brede scheidingsboog hebben grijs
geschilderde hoge lambriseringen met panelen met vergulde bies, in de kamer vooraan met
aflijnende fries met vogeltjes tussen hulsttakken, in de achterkamer enkel met hulsttakken met
vergulde bessen als decoratie. Hier is de parketvloer ook afgezoomd met een donkerhouten
boord met inlegwerk met hulstmotief. Boven de lambrisering zijn de wanden en panelen voorzien
van het nog authentiek textielbehang met moiré-effect die de kamer een extra rijke uitstraling
geeft. Ook de bijhorende gordijnen zijn bewaard. De schouwmantel in de achterkamer, geplaatst
tussen twee deuren, heeft een witmarmeren schouwmantel met palmetten, leeuwenkopjes en
centraal reliëf met puttifiguurtjes die de liefdespijlen van Cupido smeden. Boven de spiegel is de
boezem versierd met een reliëfpaneel met siervaas en guirlandes en afgezoomd door panelen
met gevlochten hulsttakken.
Een rondboogdeur onder de trap in de inkomhal leidt naar een kleine hal met lambriseringen met
panelen in carton-pâte en de betegelde keuken en bijkeuken links achteraan. Deze bezitten
een blauwe en witte tegelvloer in dambord gelegd, een hoge plint van blauwe geglazuurde tegels
en een aflijnende fries van rode en blauwe tegels.
Vanuit de hal is ook het bureau in de uitbouw bereikbaar. Deze ruime kamer is eveneens
aangekleed met een houten lambrisering met ingewerkte radiatorkasten en bijbehorende
vensteromlijstingen en rolluikkasten. De schuiframen zijn onderaan voorzien van schermpanelen
in glas in lood met hulstmotief. Het plafond is gestut door zware gestucte balken, versierd met
decoratieve panelen met hulstmotief en ondersteund door uitgelengde consoles met het zelfde
motief. Een fries met dezelfde panelen lijnt ook het plafond af. Een kamerhoge kast met
schuifjes voor de verschillende garensoorten, topstuk en zijkasten met fraai inlegwerk van de
vroegere zaak Demeestere bleef behouden.
De statische bordestrap achteraan de inkomhal leidt naar de bovenverdieping met ruime
overloop waarop de verschillende houten paneeldeuren van de vier slaapkamers en de badkamer
uitgeven. Een lichtkoepel in glas in lood is eveneens gedecoreerd met het hulstmotief. De
badkamer is volledig betegeld met witte geglazuurde tegels met ingewerkte blauwe ruitjes op
een plint van blauwe geprofileerde boordtegels. Het sanitair van de jaren 1920 en
verwarmingstoestel gemerkt "Fobrux Haren" bleef behouden. Het oorspronkelijk behangpapier
en de balatum vloerbekleding en de originele lichtschakelaars zijn nog aanwezig.
Een diensttrap leidt naar de mansardeverdieping met kamers voor het vroegere dienstpersoneel.
Tuin en voormalig magazijn
De omliggende tuin omvat een vierkant terrein begrensd door de Oswald Ponettestraat en de
Mérodestraat en is volledig omhaagd met een hulsthaag en omheind met fraai gesmeed ijzeren
hekwerk met hulstmotief op een sokkel van Euvillesteen tussen dito pijlertjes met piramidale
gesculpteerde bekroning met hulstmotief, naar bouwplannen van 1930 en naar verluidt
uitgevoerd door beeldhouwer J. De Bo (?). Het axiaal geplaatst toegangshek is bevestigd aan
vierkante, eveneens gesmeed ijzeren pijlers. De toegang aan de Mérodestraat, volgens bouwplan
van 1925, bestaat uit een witgeschilderd houten hek tussen bakstenen pijlers met dekplaat en
leidt via een geplaveide weg naar de garages in de onderbouw van de woning en het vroegere
magazijn.
Een aantal grote bomen zoals onder meer een atlasceder (Cedrus atlantica, beschadigd door storm), beuk (Fagus sylvatica), paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) en rode esdoorn (Acer rubrum) boorden de tuin af.
De ruime voortuin werd aangelegd met een cirkelvormige oprijlaan met daarin een
broderieparterre met buxusmassieven en centrale monumentale stenen siervaas in art-decostijl
met in halfreliëf gebeeldhouwde naaktfiguren, onderaan gesigneerd: "G. zelzel G (?)".
Rechts achteraan in tuin werd volgens bouwplan van 1929 een open tuinpaviljoen gebouwd in de
vorm van een rotonde. Het gebouwtje, opgetrokken uit Euvillesteen, heeft acht Dorische zuilen,
een booglijst met gebeeldhouwd hulstmotief in de zwikken en een opengewerkte balustrade met
gesmeed ijzeren panelen gelijkaardig aan deze van het inkomportaal. Gesmeed ijzeren hekken
verbinden de zuilen onderaan. De overwelving bestaat uit een gedrukte koepel in kleurrijk glas in
lood in geometrische art-decostijl rustend op een houten tandlijst en een casettenplafond.
Parallel achter het woonhuis en palend aan de scheidingsmuur staat het voormalige magazijn
van de handelszaak in garen van de bouwheer, de heer Demeestere. Het is een lang en laag
bak- en natuurstenen gebouw, oorspronkelijk onder plat dak (dak nu verwijderd) afgeboord met
dezelfde borstwering met gesmeed ijzeren panelen als deze van het bureau, het portaal en de
rotonde. De gevels zijn doorbroken door gekoppelde vierkante venstertjes op natuurstenen
dorpels en onder getrapte lateien; een rechthoekige deur links gaf toegang tot het magazijn.
Stadhuis Ronse, Archief H-RO, Bouwaanvragen, Doos 1924. 1.7-31.12, Doos 1925. 1.7-31.12, Doos 1929. 1.4-30.6, Doos 1930. 1.1-31.3.
BOGAERT C., LANCLUS K., TACK A. & VERBEECK M., 1998: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Oudenaarde, Kanton Ronse, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15N3, Brussel - Turnhout.
GILLIS P. 1939: Groupe scolaire et école maternelle à Bruxelles, Architecte Marcel Tock, Bâtir X 74, 20-21.
S.N. 1930: L'Exposition de la Société Centrale d’ Architecture de Belgique, L'Emulation, L.10, 170, 185.
S.N. 1926: Nominations, L'Emulation, XLVI.12, 126.
S.N. 1928: La participation Belge, L'Emulation, XLVIII.5, 4, 47. Stadhuis Ronse, Archief H-RO, Bouwaanvragen, Doos 1924. 1.7-31.12, Doos 1925. 1.7-31.12, Doos 1929. 1.4-30.6, Doos 1930. 1.1-31.3.
BOGAERT C., LANCLUS K., TACK A. & VERBEECK M., 1998: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Oudenaarde, Kanton Ronse, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15N3, Brussel - Turnhout.
GILLIS P. 1939: Groupe scolaire et école maternelle à Bruxelles, Architecte Marcel Tock, Bâtir X 74, 20-21.
S.N. 1930: L'Exposition de la Société Centrale d’ Architecture de Belgique, L'Emulation, L.10, 170, 185.
S.N. 1926: Nominations, L'Emulation, XLVI.12, 126.
S.N. 1928: La participation Belge, L'Emulation, XLVIII.5, 4, 47.
Onroerend Erfgoed, Digitaal beschermingsdossier 4.001/45041/102.1, Villa met inbegrip van de omheinde tuin, tuinpaviljoen en voormalig magazijn
Fuente:
Inventario Inmobiliario
Tipo de propiedad | Apartamento |
Coordenadas | 50°44'44.3"N 3°35' 32.4"E |
Orientación del edificio | Sur |
Área de construcción | Independiente |
Zona inundable | Zona no inundable |
P-Score | C: Low probability of flooding under current climate |
G-Score | A: No flooding modeled |
Empresas | La siguiente empresa está establecida en esta dirección: |
Consigue una valoración de mercado precisa y un informe completo de la vivienda en Oswald Ponettestraat 99, Kanunnik Puissantstraat, Ronse (9600).
Consigue una valoraciónEsta propiedad tiene una excelente puntuación de movilidad, basada en la distancia hasta servicios cercanos.
Edificios de 100m | 7 |
Edificios de 500m | 356 |
Distancia desde la calle | 27m |
Vista abierta | No |
La valoración Realo es el precio estimado de venta y/alquiler de un inmueble Precio estimado de venta/alquiler está ahora disponible
Valora tu propiedad de forma instantánea utilizando el Modelo de valoración automatizada líder del mercado de Realo. Cada informe incluye las tendencias del mercado local, más un rango de valoración y ventas recientes en tu zona. Haga su pedido online y su informe estará listo inmediatamente para su descarga.
Consigue una valoración